“5/3/1 Voimaohjelman” 1RM laskuri

Miten yhden toiston maksimilaskuri toimii?

Laskuri käyttää Brzyckin kaavaa: Paino × (36 / (37 – toistojen määrä)).

Laskuri kertoo antamiesi tietojen perusteella absoluuttisen yhden toiston maksimikuorman haluamallesi lihaskuntoharjoitteelle. Yhden toiston maksimilaskuri toimii parhaiten isojen moninivelliikkeiden maksimikuormaa arvioitaessa. Näihin lukeutuvat mm. kyykky, maastaveto, penkkipunnerrus ja pystypunnerrus.

Mikä on “5/3/1 Voimaohjelman” maksimi (1RM)?

“5/3/1 Voimaohjelmassa” on tarkoituksena kehittyä progressiivisesti vahvemmaksi nostamalla viikoittain pääliikkeissä käytettyä kuormaa. Tämä “5/3/1 Voimaohjelmaan” sopeutettu maksimi (1RM) on 90% absoluuttisesta yhden toiston maksimipainosta.

Miksi “5/3/1 Voimaohjelmassa” ei käytetä absoluuttista yhden toiston maksimia perusteena?

Sinun ei tarvitse operoida käyttäen maksimipainoja kehittyäksesi ja vahvistuaksesi. Kun käytät 90% absoluuttisesta maksimipainosta treeniohjelman perusteena, niin tällä on lukuisia hyötyjä ohjelmaa suoritettaessa:

  • Liikkeiden suoritustekniikka pysyy puhtaana
  • Loukkaantumisriski pienenee
  • Ohjelmaan kiinni pääseminen on helpompaa
  • Palaudut nopeammin seuraavaan treeniin
  • Kehittymistä tulee joka treenissä